Wydział Mechaniczny PB

Początek

28-08-2018

W imieniu organizatorów serdecznie zapraszamy do Galerii Arsenał (ul. Adama Mickiewicza 2), gdzie 31 sierpnia 2018 roku o godzinie 18.00 odbędzie się otwarcie wystawy pt.: „Początek”.

Ekspozycja autorstwa Huberta Czerepoka składa się z trzech instalacji wideo. Pierwsza zrealizowana została w Karahan Tepe w Turcji, gdzie odnaleziono ślady osadnictwa jeszcze sprzed rewolucji neolitycznej. Druga stanowi wizualną opowieść o sieci poprzemysłowych kolejek linowych w gruzińskim mieście Cziatura. Trzecią jest film paradokumentalny przedstawiający badania DNA pierwszych Piastów i hipotezy dotyczącej ich obcego rodowodu.

Z dumą informujemy, że nagrania w Turcji zostały zrealizowane dzięki obecności na miejscu pracowników Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, którzy w sierpniu 2017 r. swoją wiedzą, umiejętnościami oraz zaangażowaniem wspierali zespół realizatorów. Fachową obsługę techniczną łazików Magma 2, Next oraz RED (wcielających się w role Pisarza, Profesora i Stalkera) zapewnili: Maciej Rećko, Michał Ostaszewski oraz Wojciech Półtorak.

Roboty z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wystąpiły w podwójnej roli – jako aktorzy i operatorzy kamer. Nagrania były wykonywane jednocześnie w technologii 2D oraz 360°. Analogi łazików marsjańskich wyposażono w klatki z zamontowanymi kamerami. Dzięki temu przechwycone ujęcia są niesamowicie sugestywne, unikatowe i – niczym gry komputerowe – angażujące emocjonalnie widza. Innowacyjność projektu przejawia się na wielu płaszczyznach. Wykorzystanie analogów łazików marsjańskich jako operatorów jest novum. Bardzo rzadkie są filmy opowiadane z perspektywy robotów a w szczególności nieanimowanych, gdzie ukazane są interakcje między bohaterami. Natomiast zastosowanie technologii 360°, która szturmem przejmuje technikę filmową jest ogromnym wyzwaniem technicznym i artystycznym.

Udział w projekcie stanowił niezwykle ciekawe wyzwanie. Po raz pierwszy wykorzystano jednocześnie trzy roboty. Nigdy wcześniej tego nie próbowano. Warunki w jakich pracowali w Turcji ludzie i roboty były szczególnie trudne. Panująca w rejonie Sanliurfy temperatura sięgała nawet 45°C w cieniu. Na szczęście konstrukcje z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej były świetnie przygotowane do pracy w warunkach pustynnych – wszak wcześniej sprawdziły się znakomicie podczas zawodów University Rover Challenge w USA. Roboty musiały zostać odpowiednio zmodyfikowane i zyskały nowy wygląd. Sama współpraca świata inżynierii i sztuki była interesującym doświadczeniem, którego efektem jest ten unikalny projekt.

Realizacja tego interdyscyplinarnego projektu była możliwa dzięki współpracy m.in.: Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, Akademii Sztuki w Szczecinie (Wydział Malarstwa i Nowych Mediów), Urzędu Miejskiego w Białymstoku, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, Zachęty Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Trafostacji Sztuki w Szczecinie, Historisch-Technisches Museum Peenemünde (Niemcy), Uniwersytet Harran w Şanlıurfie (Turcja), Museum of Modern Art w Tbilisi (Gruzja).

W Karahan Tepe w Turcji, odkryto najstarsze miejsce kultu datowane na 10 tysięcy lat przed naszą erą, czyli jeszcze przed rewolucją neolityczną – przed początkiem epoki rolnictwa i hodowli zwierząt. Do dzisiaj nie ma pewności jaka cywilizacja zdołała wznieść tam konstrukcje megalityczne oraz kim byli ludzie, którzy zasypali sanktuarium 1500 lat później. Hubert Czerepok w swoim filmie analizuje różne teorie dotyczące powstania tego niezwykłego miejsca, porównując wyprawę w tak odległą przeszłość do podróży na Marsa i nawiązując do Stalkera Andrieja Tarkowskiego. Narracja prowadzona jest przez trzy postacie: Pisarza (człowieka sztuki), Profesora (człowieka nauki) i Stalkera symbolizującego duchowość. W pracy Huberta Czerepoka te trzy perspektywy widzenia ucieleśniają trzy roboty – analogi łazików marsjańskich z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. (Pełna informacja o instalacji wideo dostępna na stronie wystawy Hubert Czerepok. Początek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki)

Roboty z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej już nie pierwszy raz uczestniczą w przedsięwzięciu artystycznym. Do tej pory analog łazika marsjańskiego z Białegostoku z powodzeniem wziął udział w spektaklu Krzysztofa Garbaczewskiego zatytułowanym  „Chłopi” (Teatr Powszechny w Warszawie) a innego robota wykorzystano do odtworzenia symulacji grawitacji zerowej na wystawie „Zbigniew Oksiuta. Architektoniczne ewolucje. Między sztuką a nauką”.

 

Wystawa potrwa do 31 października 2018 r.  – jest  organizowana w ramach Festiwalu Wschód Kultury / Inny Wymiar


× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.