„Doktorat wdrożeniowy” na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej
25-10-201754 jednostki naukowe z całej Polski rozpoczęły realizację programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Doktorat wdrożeniowy”. Najwięcej wydziałów realizujących program znajduje się na Politechnice Warszawskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz na Politechnikach Łódzkiej i Śląskiej.
Celem prac badawczych wykonywanych w ramach programu „Doktorat wdrożeniowy” jest rozwiązywanie konkretnych problemów badawczych przedsiębiorstw, w których zatrudnieni są doktoranci. Prace będą wykonywane na uczelniach lub w instytutach naukowo-badawczych z wysoką kategorią naukową: A lub A+.
Program „Doktorat wdrożeniowy” jest realizowany również na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej, posiadającym wysoką kategorię naukową A. Eksperci Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pozytywnie ocenili propozycje zgłoszonych tematów badawczych i w rezultacie tego Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej otrzymał z Ministerstwa środki finansowe w wysokości 1 193 640 zł. Będą one wykorzystane na stypendia doktoranckie (w wysokości 2450 zł miesięcznie) oraz na pokrycie kosztów wykorzystania nowoczesnej aparatury badawczej Wydziału. Dzięki nawiązanej współpracy z przedsiębiorstwami: SMP Poland Sp. z o.o., Marine Projects Ltd Sp. z o.o., Stekop SA, Bianar SA oraz Masterpress SA., na Wydziale Mechanicznym będzie realizowanych 7 doktoratów wdrożeniowych w następujących dyscyplinach naukowych: automatyka i robotyka, mechanika oraz budowa i eksploatacja maszyn.
Tematyka prac badawczych prowadzonych w ramach programu „Doktorat wdrożeniowy” została określona przez przedsiębiorstwa biorące udział w programie. Dotyczy ona między innymi robotyki mobilnej, a w szczególności nowoczesnych systemów wizyjnych przeznaczonych do analizy otoczenia robota mobilnego, oraz konstrukcji innowacyjnych pojazdów bezzałogowych, zdolnych do autonomicznego patrolowania infrastruktury. Prowadzone będą również badania eksperymentalne i modelowanie numeryczne pracy niskoprężnych strumienic dwufazowych cieczowo-gazowych, w celu opracowania innowacyjnej technologii oczyszczania gazów spalinowych z silników wysokoprężnych stosowanych w jednostkach morskich. Opracowana będzie także nowa metoda klejenia i cięcia etykiet termokurczliwych w przemysłowym procesie ich automatycznej aplikacji. Tematyka kolejnych prac doktorskich związana jest z opracowaniem optymalnej technologii wykonania współpracujących ze sobą powierzchni kształtowych, w szczególności z doborem optymalnych parametrów obróbki frezowania takich powierzchni, oraz modelowaniem niezawodności cewki zapłonowej z uwzględnieniem jej cech konstrukcyjnych i parametrów jej wytwarzania już na etapie projektowania. Ponadto opracowane zostaną modele matematyczne symulujące pracę elektrozaworów hydraulicznych, służące do prognozowania właściwości użytkowych elektrozaworów w różnych warunkach pracy silników spalinowych.
Wymienione prace doktorskie będą wykonywane w doskonale wyposażonych laboratoriach badawczych pod okiem uznanej kadry naukowej Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej.