Regionalna Inicjatywa Doskonałości

Regionalna Inicjatywa Doskonałości

logo projektu, Politechniki Białostockiej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Mikrogranty
Regulamin konkursu Mikrogrant RID – budowanie interdyscyplinarnych zespołów badawczych

 

§1
Uprawnieni do aplikowania o projekt badawczy

  1. Konkurs pn.„Mikrogrant RID – budowanie interdyscyplinarnych zespołów badawczych” (dalej: MRID) na finansowanie projektów badawczych jest organizowany w ramach programu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” (RID) RID/SP/0026/2024/01 i skierowany jest do nauczycieli akademickich zatrudnionych w Politechnice Białostockiej na podstawie stosunku pracy w grupie pracowników badawczych lub badawczo-dydaktycznych jako podstawowym miejscu pracy, reprezentujący dyscypliny tj. inżynieria mechaniczna, automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne, inżynieria biomedyczna, inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, inżynieria lądowa, geodezja i transport, informatyka techniczna i telekomunikacja, architektura i urbanistyka.
  2. Finansowanie projektu badawczego pn. MRID, realizowanego przez interdyscyplinarne zespoły badawcze z Politechniki Białostockiej w ramach działania nr „Mikrogrant RID – budowanie interdyscyplinarnych zespołów badawczych”, jest przyznawane na prowadzenie badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych oraz realizację zadań z nimi związanych. Międzyuczelniane zespoły badawcze składają się z min. dwóch pracowników Politechniki Białostockiej reprezentujących dyscyplinę inżynieria mechaniczna oraz pozostałe dyscypliny naukowe ewaluowane w PB, którzy złożyli w niej oświadczenie o zaliczeniu do liczby N.
  3. Z wnioskiem o finansowanie (dalej „wniosek”) występuje Kierownik interdyscyplinarnego zespołu badawczego. 

§2
Zasady składania wniosku

  1. Wniosek wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu składany jest w formie elektronicznej na adres e-mail: nauka.wm@pb.edu.pl w terminie do 29 marca 2024 r. (dalej: zakończenie naboru). Dodatkowo, jeden egzemplarz wydrukowanego i podpisanego wniosku należy dostarczyć do sekretariatu Instytutu Inżynierii Mechanicznej.
  2. Wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek w konkursie.
  3. Okres realizacji projektu badawczego MRID wynosi maksymalnie 24 miesiące i rozpoczyna się 15 kwietnia 2024 r.
  4. Maksymalna kwota dofinansowania projektu wynosi 200 tys. zł.
  5. Kosztami kwalifikowalnymi projektu są koszty bezpośrednio związane z realizacją projektu, takie jak:
    1. zakupy aparatury oraz wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu oraz wykorzystywanych bezpośrednio do jego realizacji;
    2. podróże służbowe w ramach projektu, w tym czynny udział w konferencjach naukowych, do 6% kwoty dofinansowania;zakup odczynników, sprzętu i materiałów koniecznych do prowadzenia badań w projekcie;
    3. koszty eksploatacji urządzeń i aparatury wykorzystywanych do prowadzonych w projekcie badań;
    4. koszty ubezpieczenia oraz serwisowania urządzeń i aparatury wykorzystywanych w projekcie;
    5. zakup usług obcych (do 30% kwoty dofinansowania) – w uzasadnionych merytorycznie przypadkach, w przypadku braku możliwości ich realizacji w ramach uczelni;
    6. opłaty za dostęp do niektórych serwisów internetowych, bezpośrednio związanych z badaniami realizowanymi w projekcie;
    7. koszty wydawnictwa, przy czym czasopismo wydawcy musi znajdować się w aktualnym wykazie czasopism sporządzonym i udostępnionym przez ministra właściwego ds. nauki i szkolnictwa wyższego, maksymalnie 6% kwoty dofinansowania.
  1. Do kosztów realizacji projektu nie zalicza się kosztów, które nie są bezpośrednio z nim związane, takich jak:
    1. wynagrodzenia dla zespołu realizującego projekt;
    2. materiały biurowe, akcesoria i peryferia komputerowe;
    3. sprzęt komputerowy oraz urządzenia, które nie są wykorzystywane bezpośrednio do realizacji projektu (np. kserokopiarki, sprzęt audiowizualny, telefony);
    4. prenumeraty czasopism;
    5. opłaty za członkostwo w organizacjach lub stowarzyszeniach naukowych itp.;
    6. opłaty za bierny udział w konferencjach;
    7. usługi telekomunikacyjne, transportowe, pocztowe i kurierskie (za wyjątkiem kosztów dostawy i wysyłki materiałów czy aparatury, niezbędnych do realizacji projektu);
    8. usługi internetowe;
    9. tłumaczenie manuskryptów z języka polskiego na języki obce;
    10. naprawy, konserwacje i serwisowanie sprzętu komputerowego oraz remont pomieszczeń;
    11. media;
    12. zakupy na potrzeby działalności dydaktycznej;
    13. usługi kserograficzne (które nie mają bezpośredniego związku z realizacją projektu) i gastronomiczne;
    14. szkolenia, niezwiązane bezpośrednio z realizacją projektu.

§3
Tryb i kryteria oceny wniosków

  1. Oceny wniosków dokonuje Komisja Naukowa (zwana dalej Komisją) powoływana przez prorektora ds. nauki złożona z koordynatora projektu, dyrektora Instytutu Inżynierii Mechanicznej oraz dwóch pracowników samodzielnych reprezentujących inną dyscyplinę niż inżynieria mechaniczna.
  2. Ocena, o której mowa wyżej, dokonywana jest zgodnie z kartą oceny stanowiącą Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu (zwaną dalej „kartą oceny”),
  3. Ocenie podlegają następujące elementy wniosku:
    1. stan wiedzy i oryginalność problematyki podjętej w projekcie (0-15 pkt);
    2. podział projektu na etapy (nr etapu, problem do rozwiązania, opis prac) (0-5 pkt);
    3. dorobek naukowy kierownika i zespołu realizującego projekt (0-10 pkt);
    4. uzasadnienie kosztów planowanych badań (0-5 pkt);
    5. potencjał badawczy jednostki (0-5 pkt);
    6. znaczenie naukowe lub praktyczne wyników zadania dla rozwoju dyscyplin naukowych (0-15 pkt).
  1. Wnioski, które nie uzyskały co najmniej 40 punktów nie są rekomendowane do finansowania.
  2. Obsługa administracyjna projektu (OAP) dokonuje oceny formalnej złożonych wniosków oraz w terminie 3 dni od zakończenia naboru przesyła członkom Komisji karty oceny wniosków, które pozytywnie przeszły ocenę formalną.
  3. Każdy z członków Komisji jest zobowiązany do złożenia karty oceny uzupełnionej o ocenę merytoryczną do OAP w terminie 18 dni od zakończenia naboru. Na podstawie otrzymanych kart ocen, OAP tworzy listę rankingową wniosków rekomendowanych do finansowania, którą przedkłada Prorektorowi ds. Nauki w terminie 21 dni od zakończenia naboru.
  4. OAP sporządza listę rankingową z uwzględnieniem maksymalnej wysokości środków finansowych przeznaczonych na realizację projektów.
  5. W przypadku, gdy kwota przeznaczona na finansowanie projektów jest wyższa niż łączna kwota wnioskowana we wszystkich wnioskach rekomendowanych przez Komisję, Komisja może podjąć decyzję o zwiększeniu liczby projektów, które uzyskają dofinansowanie.
  6. O przyjęciu wniosku do finansowania decyduje prorektor ds. nauki. Decyzja prorektora jest ostateczna. Wnioskodawca otrzymuje decyzję o wysokości przyznanych środków w terminie 7 dni od daty przedłożenia listy rankingowej prorektorowi. W momencie przyjęcia finansowania Wnioskodawca uzyskuje status Grantobiorcy.
  7. Grantobiorca może zrezygnować z realizacji przyznanego projektu w terminie 14 dni kalendarzowych od daty otrzymania decyzji, jeśli nie zostały poniesione koszty na jego realizację. Do dofinansowania zostaje wtedy skierowany pierwszy niezakwalifikowany wniosek z listy rankingowej, o której mowa w ust. 7.

§4
Zasady realizacji projektów

  1. Za merytoryczną realizację działań oraz racjonalne, efektywne i zgodne z zatwierdzonym budżetem wykorzystanie przyznanych środków i bieżącą analizę wydatków odpowiada Grantobiorca.
  2. Grantobiorca zobowiązany jest w szczególności do:
    1. prawidłowego, efektywnego i zgodnego z przeznaczeniem wykorzystywania otrzymanych środków;
    2. terminowej realizacji zadań;
    3. wprowadzenie zmian we wniosku wymaga uprzedniej pisemnej zgody Prorektora ds. nauki;
    4. wszystkie koszty powinny być:

      a) poniesione w okresie realizacji projektu;

      b) związane z zaplanowanymi we wniosku badaniami;

      c) zgodne z zaplanowanym we wniosku budżetem;

      d) poniesione zgodnie z zasadą efektywności wydatków;

      e) udokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  1. Wszystkie dokumenty stanowiące podstawę wydatkowania środków finansowych powinny być opisywane następującą treścią: „płatne ze środków Ministra Nauki w ramach Programu „Regionalna inicjatywa doskonałości” na podstawie umowy nr RID/SP/0026/2024/01”.

§5
Zasady rozliczenia projektu

  1. Grantobiorca zobowiązany jest do złożenia sprawozdania/ raportu rocznego w terminie do końca 13-tego miesiąca realizacji projektu, zgodnie z wzorem stanowiącym Załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu. Na wniosek Komisji Grantobiorca będzie zobowiązany do przedstawienia dotychczasowych wyników badań w formie prezentacji oraz dyskusji z członkami Komisji.
  2. Oceny śródokresowej projektu dokonuje Komisja w terminie 14 dni od przedstawienia prezentacji wymieniowej w punkcie 1 i przekazuje wynik oceny Grantobiorcy. W przypadku nieuzyskania pozytywnej oceny śródokresowej finansowanie projektu zostaje wstrzymane.
  3. Grantobiorca zobowiązany jest do sporządzenia i przedłożenia w OAP sprawozdania końcowego, w terminie do 60 dni po zakończeniu realizacji projektu, zgodnie z wzorem stanowiącym Załącznik Nr 3 do niniejszego regulaminu.
  4. Wszystkie publikacje stanowiące wynik realizowanego projektu muszą zawierać wskazanie działania pn.: „Mikrogrant RID – budowanie interdyscyplinarnych zespołów badawczych”: „Project financially supported by the Ministry of Science under the program entitled „Regional Initiative of Excellence” for the years 2024-2027. A także, jeśli jest taka możliwość, zawierać  logo Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Z logo należy korzystać zgodnie z księgami znaków.
  5. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z realizacji projektu jest wykazanie w sprawozdaniu końcowym:

    1) informacji o złożeniu grantu w konkursie zewnętrznym, przy czym:

    a) kierownik takiego grantu musi być członkiem zespołu realizującego projekt,

    b) grant musi zostać złożony przez zespół interdyscyplinarny realizujący Mikrogrant RID

    oraz

    2) co najmniej 2 publikacji interdyscyplinarnych (zgodnie z definicją zawartą we wniosku projektowym RID) wydanych lub przyjętych do druku w czasopiśmie posiadającym IF lub recenzowanych materiałach konferencji naukowych o punktacji nie niższej niż 140 pkt. zgodnie z aktualnym wykazem czasopism sporządzonym i udostępnionym przez ministra właściwego ds. nauki.

  1. Sprawozdanie końcowe z realizacji projektu oceniane jest przez Komisję w terminie 14 dni od daty wyznaczonej jako ostateczny termin ich złożenia. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z realizacji projektu jest spełnienie warunków wymienionych w ust. 5.
  2. Po zapoznaniu się z wynikami oceny prorektor ds. nauki podejmuje w terminie 7 dni decyzję w kwestii rozliczenia projektu, która przekazywana jest w terminie 5 dni od jej wydania Grantobiorcy. Niespełnienie warunków wymienionych w ust. 3-6 stanowi podstawę do wydania przez Prorektora ds. Nauki decyzji o odmowie rozliczenia projektu.
  3. Grantobiorcy, który uzyskał decyzję o odmowie rozliczenia projektu przysługuje możliwość złożenia wyjaśnień, uzupełnienia lub naniesienia poprawek do sprawozdania, w terminie do 21 dni od otrzymania decyzji, o której mowa w punkcie 7. Skorygowane sprawozdanie poddawane jest ponownej ocenie przez Komisję w terminie 21 dni od daty złożenia przez Grantobiorcę skorygowanego sprawozdania, a następnie przekazywane jest niezwłocznie prorektorowi ds. nauki.
  4. Ostateczną decyzję w kwestii rozliczenia projektu podejmuje prorektor ds. nauki w terminie 7 dni od otrzymania ponownej oceny Komisji. Jest ona przekazywana Grantobiorcy w terminie do 5 dni.
  5. Decyzja o odmowie rozliczenia projektu lub niezłożenie w terminie sprawozdania końcowego skutkuje brakiem możliwości uzyskania finansowania w ramach wewnętrznych programów wspierających działania naukowe na okres 3 lat.
Pliki do pobrania

Wniosek o finansowanie projektu badawczego MRID: Załącznik nr 1 (DOCX, 94 KB)

Karta oceny wniosku: Załącznik nr 2 (DOCX, 88 KB)

Sprawozdanie okresowe/końcowe: Załącznik nr 3 (DOCX, 89 KB)
 
 

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.