Cerber Motorsport - Politechnika Białostocka

Bolid CMS-05

Bolid CMS-05Bolid CMS-05 jest owocem 283 dni ciężkiej pracy, przy czym faza projektowa rozpoczęła się pod koniec września 2017 roku, a zakończona została na przełomie grudnia – stycznia roku 2018. Konstrukcja ta wykorzystuje najlepsze cechy oraz rozwiązania dwóch poprzednich aut, a jednocześnie jest ich rozwinięciem. Niektóre z elementów uległy drastycznym zmianom.

Najbardziej rewolucyjnym aspektem tego projektu jest zastosowanie kompozytowej konstrukcji samonośnej. Została ona wykonana z włókna węglowego oraz aluminiowej przekładki o strukturze plastra miodu. Pozwoliło to na zredukowanie jej masy o ponad 6 kilogramów, przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności skrętnej.

W stosunku do CMS-04 modyfikacji uległ też pakiet aerodynamiczny. Bazując na wynikach przeprowadzonych obliczeń przepływu powietrza oraz testów modelu auta w tunelu aerodynamicznym, podjęto decyzję o dodaniu dodatkowych skrzydeł po bokach bolidu. Dodatkowo znacznym zmianom poddano kształt przedniego- oraz ulepszono konstrukcję tylnego skrzydła. Nowinką techniczną jest zastosowanie systemu rodem z Formuly 1 – DRS, który umożliwia kierowcy opuszczenie płatów tylnego skrzydła. Pozwala to na zmniejszenie oporu powietrza na prostych odcinkach toru. Cały pakiet aerodynamiczny generuje docisk ponad 160 kg przy 120 km/h!

Ulepszony tytanowy układ wydechowy, procedura startu wraz z kontrolą trakcji oraz autorska skrzynia biegów w połączeniu z elektro-pneumatycznym systemem zmiany biegów pozwala na osiągnięcie prędkości 100 km/h w czasie 3,3 s. Przeciążenia boczne podczas jazdy po torze w szczytowych wartościach osiągają nawet 3G.

Specyfikacja

Bolid na zawodach

  • Masa własna: 197kg
  • Konstrukcja nośna: Kompozytowa konstrukcja samonośna wraz z tylną ramą przestrzenną
  • Moc: 86 KM
  • Moment obrotowy: 62 Nm
  • Silnik: Honda CBR 600RR PC40 – zmodyfikowany
  • Zawieszenie: Niezależne, wielowahaczowe typu push-rod z pełną regulacją geometrii
  • Układ hamulcowy: Dwuobwodowy układ hamulocwy z wykorzystaniem pływających tarcz hamulcowych
  • Pakiet aerodynamiczny: 3-płatowe przednie oraz 4-płatowe tylne skrzydło, side pody, system DRS
  • Elektronika: Elektroniczno-pneumatyczny system zmiany biegów, autorski system akwizycji danych, procedura startu wraz z kontrolą trakcji, bezprzewodowa łączność z jednostką sterującą

Bolid

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.