Testy na morzu
03-09-2018Szesnastego i siedemnastego sierpnia 2018 roku przedstawiciele Politechniki Białostockiej: mgr Daniel Ołdziej z Wydziału Mechanicznego oraz dr Wojciech Walendziuk z UpLogic przeprowadzili w warunkach rzeczywistych testy komponentów systemu AVAL. Badania odbyły się na promie MF Wolin linii Unity Line w czasie rejsu ze Świnoujścia do portu Trelleborg w Szwecji.
Pierwszym obiektem badań był bezzałogowy statek powietrzny – śmigłowiec wielowirnikowy z dedykowanym zasilaniem przewodowym. Sprawdzono następujące elementy: system sterowania oraz wymiany danych telemetrycznych wielowirnikowca pracujących w bezpośrednim sąsiedztwie radarów, nadajników radiowych innej aparatury pokładowej statku. Pozytywna ocena stabilności łączy oraz wykluczenie wzajemnego zakłócania bezzałogowego statku powietrznego oraz promu pozwoliło na odbycie lotów testowych. Wykonano szereg startów i lądowań włącznie ze sprawdzeniem fazy zawisu względnego nad poruszającym się z prędkością 13-14 węzłów promem.
Wykonane loty podsumował licencjonowany operator bezzałogowych statków powietrznych mgr Daniel Ołdziej: „Fazy startu i lądowania wymagają pewnej walki z prawami fizyki, co jest związane z dużymi zawirowaniami powietrza w bliskim sąsiedztwie statku, ale lot na wyższych pułapach rzędu 30-40m jest stabilny i napawa optymizmem.”
Drugim celem badawczym było zebranie materiału w postaci nagrań wideo oraz zdjęć otoczenia z poruszającego się statku. Zarejestrowane w warunkach rzeczywistych przeszkody stałe, występujące w akwenie morskim typu: boje, znaczniki, farmy wiatrowe, a także ruchome jednostki pływające posłużą pracom związanym z projektowaniem algorytmów wykrywania oraz klasyfikacji przeszkód przez komponent AVALa – system przetwarzania obrazu.
Serdecznie dziękujemy Panu Kapitanowi Jerzemu Hajderowi, załodze promu MF Wolin i liniom Unity Line za umożliwienie wykonania testów, zapewnienie zaplecza organizacyjnego oraz pomoc w wykonaniu badań. Państwa gościnność, wsparcie techniczne oraz życzliwość okazywane na każdym kroku zaowocowały doskonale zrealizowanymi testami i bogatym materiałem do badań.
Projekt AVAL jest realizowany przez multidyscyplinarne konsorcjum naukowo-przemysłowe w składzie: lider konsorcjum – Politechnika Białostocka (Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej oraz Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej), Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie oraz firmy akademickie: Sup4NAV sp. z o.o. (Navdec) i UpLogic sp. z o. o. spin-off Politechniki Białostockiej. Celem projektu jest przeprowadzenie badań, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej wykorzystujący, oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku, dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowe statki powietrzne.