Nowy projekt Wydziału Mechanicznego z wysoką oceną NCBiR
08-07-2020Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło wyniki konkursu organizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 – 2020. Wniosek Opracowania aplikacji graficznej pozwalającej na odwzorowanie w świecie cyfrowym techniki malarstwa laserunkowego z wykorzystaniem palety barw utworzonej na bazie pigmentów historycznych został przygotowany przez Bogusława Hościło z Wydziału Mechanicznego wspólnie z firmą Painters z Krakowa.
Projekt został pozytywnie oceniony merytorycznie oraz rekomendowany do dofinansowania przez NCBiR. Uzyskał 25 pkt. i otrzymał 8 miejsce na liście rankingowej. Ocenianych było 109 projektów, z których 31 rekomendowano do dofinansowania. Budżet projektu wynosi ponad 2 400 000 złotych. Główne prace badawczo-rozwojowe ze strony PB realizować będą: dr hab. inż. Krzysztof Lech Molski, prof. PB, dr hab. inż. Piotr Mrozek, prof. PB, dr hab. inż. Jolanta Pauk, prof. PB oraz dr inż. Bogusław Hościło. Pomysłodawcą projektu był artysta malarz Robert Latoś.
Projekt dotyczy przeniesienia do świata cyfrowego dawnej techniki malarskiej wykorzystywanej w malarstwie laserunkowym z uwzględnieniem historycznych, rzeczywistych pigmentów malarskich. Technika polega na otrzymywaniu efektów kolorystycznych obrazu poprzez miejscowe nakładanie kolejnych warstw utworzonych z odpowiednio przygotowanych naturalnych pigmentów o różnych cechach i właściwościach optycznych, która zasadniczo różni się od stosowanych obecnie prostych technik polegających na zwykłym mieszaniu różnych farb w celu otrzymania pożądanego koloru.
Efekty stosowania techniki laserunkowej używanej przez dawnych mistrzów malarstwa (Rembrandt, Vermeer, da Vinci, Tycjan) polegały na intuicyjnym wykorzystywaniu przezierności, pochłaniania i odbicia światła w poszczególnych warstwach o właściwej grubości i intensywności barwy, nakładanych w odpowiednich miejscach i właściwej kolejności na całkowicie wyschniętą warstwę poprzednią. Ze względu na fakt, że technika taka jest kosztowna, czasochłonna oraz niewybaczająca błędów niedoświadczonym adeptom malarstwa, powstał pomysł przeniesienia jej do przestrzeni wirtualnej, gdzie będzie można używać opracowanych cyfrowych odpowiedników rzeczywistych pigmentów malarskich, cofać poszczególne sekwencje ich nakładania, jeśli autor uzna efekty za niezadowalające oraz oszczędzić czas niezbędny do wyschnięcia każdej warstwy.
W ramach projektu zostanie opracowana aplikacja pozwalająca na odwzorowanie narzędzi (farby, pędzle, podobrazia, medium malarskie) i cech (np. optyczne mieszanie kolorów) tradycyjnego malarstwa olejnego w świecie cyfrowym. Aplikacja pozwoli na symulowanie efektów uzyskiwanych w malarstwie techniką laserunkową w postaci: wchodzenia w interakcję farby z podobraziem (faktury podobrazia i topografii pociągnięć różnych pędzli), procesu nakładania wielu warstw farby na siebie (optyczne mieszanie kolorów), możliwości rozcieńczenia farby z wykorzystaniem medium malarskiego. Rozwiązanie będzie przeznaczone głównie dla osób, które chcą rozpocząć lub rozwijać naukę laserunkowego malarstwa olejnego oraz młodych artystów i studentów ASP.