Seminarium dr inz. Bartłomieja Ambrożkiewicza w ramach projektu Via Capratia
02-10-2023Zapraszamy studentów z kierunków: mechatronika i automatyka i robotyka na seminarium, które odbędzie się w dniu 04.10.2023 r. (środa) o godz. 10:15 w sali 449 (w budynku Wydziału Mechanicznego).
Seminarium poprowadzi dr inż. Bartłomiej Ambrożkiewicz, który jest pracownikiem Wydziału Matematyki i Informatyki Technicznej Politechniki Lubelskiej, który odbywa na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej staż naukowy „Po sąsiedzku” w ramach projektu Via Carpatia. Opiekunem stażu dr inż. Ambrożkiewicza jest dr hab inż. Andrzej Koszewnik, prof. PB
Tytuł referatu nt.:
Diagnostyka bezzałogowych statków powietrznych
z użyciem analizy rekurencyjnej
Czas przeznaczony na wystąpienie wynosi około 25 min.
Streszczenie:
Bezzałogowy statek powietrzny, zwany także dronem lub UAV (Unmanned Aerial Vehicle), to latający pojazd sterowany zdalnie lub autonomicznie, który nie wymaga obecności człowieka na pokładzie do wykonywania swoich zadań. Drony są wykorzystywane są w wielu dziedzinach, np. rolnictwo, transport czy obronność, a ich działanie opiera się na zaawansowanej technologii sterowania i nawigacji. Niewątpliwie, ważnym aspektem w rozwoju konstrukcji oraz sterowania bezzałogowych statków powietrznych jest ich poprawna i stabilna praca przy zmiennych warunkach zewnętrznych, dlatego, tak ważną kwestią jest ich diagnostyka.
Tematem seminarium będzie analiza dynamiki bezzałogowego statku powietrznego przy pomocy analizy rekurencyjnej. Fizyczne testy z wykorzystaniem 8-ramienngo wiatrakowca zostały zrealizowane we wrześniu 2023 w Katedrze Robotyki i Mechatroniki na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Podczas poprawnej pracy drona na jeden z silników był podawany sygnał wejściowy o zmiennym stopniu wypełnienia przy pomocy metody PWM (Pulse-Width Modulation). Metoda jakościowa w postaci wykresów rekurencyjnych wskazywała odmienną dynamikę drona po zadaniu impulsu o mniejszym stopniu wypełnienia. Analiza rekurencyjna została również rozszerzona o metodę ilościową, która jest liczbową interpretacją uzyskanych wykresów rekurencyjnych przestawionych w formie wskaźników rekurencyjnych. Dodatkowym atutem zrealizowanych badań jest nowatorskie podejście poprzez zastosowanie piezoelementów jako czujników drgań całej struktury wiatrakowca.