W konfrontacji z wiatrem i wodą
24-02-2019Po wielu godzinach pracy i po licznych testach na Politechnice Białostockiej oraz w Iławie zespół AVAL jest gotowy. 21 lutego 2019 r. pracownicy Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zaangażowani w rozwijanie programu AVAL opuścili teren uczelni, aby sprawdzić w warunkach rzeczywistych elementy składowe systemu.
Dzięki uprzejmości partnerów AVALa grupa siedmiu naukowców, techników i praktyków w czasie podróży do Szwecji, na pełnym morzu przetestuje nie tylko elementy systemu wymiany danych, systemu przetwarzania obrazu i systemu pozycjonowania ale również dokona oblotu bezzałogowych statków powietrznych i sprawdzi funkcjonowanie nawijarki do przewodu zasilającego dron. W tym celu na wyprawę spakowano skonstruowane na Wydziale Mechanicznym PB bezzałogowe statki powietrzne: trzy wielowirnikowce oraz jeden płatowiec i zabrano dodatkową przyczepę ze sprzętem.
W czasie badań na promie Unity Line „Wolin” Wydział Mechaniczy PB reprezentować będą: dr hab. inż. Zbigniew Kulesza, prof. nadzw., dr Maciej Ciężkowski, mgr inż. Arkadiusz Bożko, mgr inż. Daniel Ołdziej, oraz mgr inż. Sławomir Romianiuk.
Celem projektu AVAL jest przeprowadzenie badań, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej wykorzystujący, oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku, dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowe statki powietrzne.
Projekt AVAL jest realizowany przez multidyscyplinarne konsorcjum naukowo-przemysłowe w składzie: lider konsorcjum – Politechnika Białostocka (Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej oraz Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej), Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie oraz firmy akademickie: Sup4NAV sp. z o.o. (Navdec) i UpLogic sp. z o. o. spin-off Politechniki Białostockiej.