AVAL
29-11-2019Trwają prace nad projektem AVAL. Jego celem jest przeprowadzenie badań, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej wykorzystujący, oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku, dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowe statki powietrzne. Od samego początku projektu – od 2017 roku – osoby związane z Wydziałem Mechanicznym Politechniki Białostockiej biorą aktywny udział w pracach nad komponentami AVAL.
Jak działa system AVAL?
Projekt AVAL jest realizowany przez multidyscyplinarne konsorcjum naukowo-przemysłowe w składzie: lider konsorcjum – Politechnika Białostocka (Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej oraz Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej), Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie oraz firmy akademickie: Sup4NAV sp. z o.o. (Navdec) i UpLogic sp. z o. o. spin-off Politechniki Białostockiej.
Jak duży to projekt? O skali przedsięwzięcia najlepiej świadczy ilość osób związanych z Wydziałem Mechanicznym Politechniki Białostockiej i zaangażowanych w realizację projektu. Dr inż. Leszek Ambroziak, mgr inż. Arkadiusz Bożko i mgr inż. Mateusz Adamowicz budowali pionowzloty, a mgr inż. Daniel Ołdziej pracował nad wielowirnikowcami. Dr inż. Maciej Ciężkowski konstruuje stację bazową do sterowania dronami, a dr inż. Jakub Cieśluk opracowuje system omijania przeszkód. System wizyjny do pozycjonowania drona względem lądowiska przygotował dr inż. Mariusz Bogdan. Nad integracją systemów stacji bazowej, precyzyjnego pozycjonowania oraz systemów wizyjnych pracuje dr inż. Adam Wolniakowski, zaś system precyzyjnego pozycjonowania opracowuje dr inż. Sławomir Romaniuk. Dr inż. hab. Adam Adamowicz pracuje nad konstrukcją nawijarki, a za sterowanie nawijarką odpowiada dr inż. hab. Cezary Kownacki, który jest również kierownikiem B+R projektu. Przewodniczącym Komitetu Sterującego jest dr hab. inż. Zbigniew Kulesza, a prof. dr hab. inż. Zdzisław Gosiewski zapewnił ekspercki nadzór merytoryczny. Wsparcie techniczne w realizowaniu zadań nie byłoby możliwe również bez pracy: mgr inż. Tomasza Sienkiewicza, mgr inż. Romualda Sokołowskiego oraz dr inż. Bogusława Hościło.