Wydział Mechaniczny PB

Pneumobil

Zamiast spalania – sprężanie, zamiast baku z paliwem – butla ze sprężonym powietrzem. Ten pojazd nie produkuje spalin, a w czasie jazdy wydaje tylko dźwięk rozprężającego się powietrza. Ten pojazd nie zatruwa środowiska, a zamiast stacji paliw potrzebuje jedynie sprężarki. Ten pojazd to Pneumobil.

Pierwszy pneumobil

Pneumobil kolażHistoria pneumobili z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej sięga 2015 roku, kiedy grupa studentów z Koła Naukowego Automatyzacji Procesów Przemysłowych pod opieką dr inż. Romana Trochimczuka zbudowała pierwszą konstrukcję tego rodzaju.

Zespół Tech No Logic (Szymon Mielech, Mariusz Buńkowski, Andrzej Karawaj, Damian Bilmin, Roman Aleksandrowicz, Karol Chojnowski, Sebastian Uszyński, Andrzej Kierdelewicz, Monika Zagórska i Sylwia Michnowicz) przetarł drogę następnym, nowocześniejszym konstrukcjom.

Pierwszy pneumobil z Białegostoku wystartował w 2015 roku na VIII Międzynarodowych Zawodach Aventics Pneumobil w Eger na Węgrzech.

Hornet

Pneumobil 2- HornetDrugim pojazdem typu pneumobil zbudowanym na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej był Hornet.

Nad projektem pracowali członkowie Koła Naukowego Mechatronix: Michał Jaźwiński, Szymon Mielech, Sylwia Michnowicz, Sebastian Uszyński, Krzysztof Popławski oraz Andrzej Kierdelewicz.

Studenci pod opieką dr inż. Leszka Ambroziaka, po zdobyciu doświadczenia podczas zawodów w 2015 roku, całkowicie zmienili koncepcję swojego pojazdu. Nowy pneumobil, w odróżnieniu od poprzedniego, posiadał aluminiową ramę nośną. Konstruktorzy pojazdu wyposażyli go też w elektroniczne sterowanie poziomem ciśnienia w układzie pneumatycznym, kevlarowe zbiorniki wyrównujące ciśnienie w układzie oraz kierownicę z dużym (siedmiocalowym), dotykowym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym informującym kierowcę o najważniejszych parametrach jazdy.

Do udziału w zawodach w 2016 roku zgłosiło się 55 ekip z 7 krajów: Polski, Węgier, Czech, Estonii, Łotwy, Rumuni i Słowacji. Ostatecznie rywalizowało 50 ekip złożonych ze studentów, opiekunów oraz pasjonatów pojazdów pneumatycznych. Hornet z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej w klasyfikacji generalnej zajął 24 miejsce.

CorsAiR

Pneumobil 3 - CorsAiRWaży niewiele ponad 70 kg, rozpędza się do 66 km/h, a nazywa się CorsAiR. Skonstruowali go członkowie Koła Naukowego Mechatronix: Szymon Mielech, Sylwia Michnowicz, Sebastian Uszyński, Krzysztof Popławski, Michał Jaźwiński, Mateusz Apoń, Karol Godlewski, Piotr Burzyński, Damian Kalinowski, Kamil Domysławski, Krystian Szerel oraz Kamil Jaźwiński.

Studenci z Koła Naukowego Mechatronix pod kierunkiem dr inż. Leszka Ambroziaka analizując i poprawiając błędy z poprzedniego roku, wyeliminowali słabe punkty poprzedniej wersji pojazdu. Zmodyfikowali zawieszenie przednie oraz układ mechaniczny w celu zmniejszenia oporów ruchu. CorsAiR ma lekką, aluminiową ramę nośną oraz kierownicę z wyświetlaczem LCD, na którym wyświetlane są najważniejsze parametry pojazdu. Nowością w trzeciej generacji pneumobili konstruowanych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej jest układ telemetryczny, który umożliwia zbieranie danych w trakcie jazdy bezpośrednio z pojazdu. Dzięki temu drużyna jest w stanie nie tylko na bieżąco sprawdzać takie parametry jak: prędkość, przyspieszenie, zużycie powietrza, czy też ciśnienie w układzie, ale również zapisywać te informacje celem dalszej ich analizy.

Projekt „CorsAiR – ekologiczny pojazd napędzany sprężonym powietrzem (Pneumobil)” na Międzynarodowych Targach Wynalazków i Innowacji INTARG 2018 otrzymał srebrny medal.

 
Więcej o konstrukcji można przeczytać tutaj.
 

Drużyna Pneumobil CorsAiR wzięła udział w X edycji Międzynarodowych zawodów Aventics Pneumobil, które w tym roku organizowane są w dniach od 4 do 7 maja w miejscowości Eger na Węgrzech. Wyjazd na zawody wsparł Prezydent Białegostoku w ramach umowy dotyczącej promocji miasta poprzez wynalazki i projekty studentów Politechniki Białostockiej.

 
Więcej o przebiegu zawodów można przeczytać tutaj.
 

Zawody Aventics Pneumobil polegają na zbudowaniu i przetestowaniu pojazdu zasilanego sprężonym powietrzem. Mają na celu promowanie alternatywnych źródeł energii. Gotowe pojazdy są sprawdzane na torze wyścigowym w trzech konkurencjach: najdłuższy dystans, slalom na czas oraz test przyśpieszenia. Ocenie projektu podlega przede wszystkim techniczna oryginalność rozwiązań zastosowanych w pojeździe oraz poziom ich realizacji. Studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej już trzy razy brali udział w tym współzawodnictwie.

 
Logotyp Koła Naukowego MechatronixNajnowsze wiadomości o zespole konstruującym pneumobil można znaleźć na jego stronie internetowej.

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.