AVAL
04-04-2019Od 2017 roku pracownicy Wydziału Mechanicznego biorą aktywny udział w pracach nad komponentami projektu AVAL.
O skali przedsięwzięcia najlepiej świadczy ilość osób związanych z Wydziałem Mechanicznym i zaangażowanych w realizację projektu. Dr inż. Leszek Ambroziak, mgr inż. Arkadiusz Bożko i mgr inż. Mateusz Adamowicz budują pionowzlot, a mgr inż. Daniel Ołdziej pracuje nad wielowirnikowcami. System wizyjny do pozycjonowania drona względem lądowiska przygotował dr inż. Mariusz Bogdan. Dr inż. Maciej Ciężkowski konstruuje stację bazową do sterowania dronami, a dr inż. Jakub Cieśluk opracowuje system omijania przeszkód. Nad integracją systemów stacji bazowej, precyzyjnego pozycjonowania oraz systemów wizyjnych pracuje dr inż. Adam Wolniakowski, zaś system precyzyjnego pozycjonowania opracowuje dr inż. Sławomir Romaniuk. Dr inż. hab. Adam Adamowicz pracuje nad konstrukcją nawijarki, a za sterowanie nawijarką odpowiada dr inż. Cezary Kownacki, który jest również kierownikiem B+R projektu. Przewodniczącym Komitetu Sterującego jest dr hab. inż. Zbigniew Kulesza, a prof. dr hab. inż. Zdzisław Gosiewski zapewnia ekspercki nadzór merytoryczny. Wsparcie techniczne w realizowaniu zadań nie byłoby możliwe również bez pracy: mgr inż. Tomasza Sienkiewicza, mgr inż. Romualda Sokołowskiego oraz dr inż. Bogusława Hościło.
Projekt AVAL – Badania aplikacyjne w obszarze technologii nawigacji, sterowania, komunikacji i wymiany danych pomiędzy autonomicznym statkiem pływającym i statkiem powietrznym – jest realizowany przez multidyscyplinarne konsorcjum naukowo-przemysłowe w składzie: lider konsorcjum – Politechnika Białostocka (Wydział Mechaniczny oraz Wydział Informatyki), Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie oraz Sup4NAV sp. z o.o. i UpLogic sp. z o.o. Celem projektu jest przeprowadzenie badań przemysłowych oraz rozwojowych, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej wykorzystujący, oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku, dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowy statek powietrzny.
Założenia projektu oraz postępy w pracy można obejrzeć na przygotowanym filmie.